APPLICATION OF COMPUTER MODELING IN THE STUDY OF MECHANICS
A. V. Sinelshchikov, Ye. V. Ponomareva, O. A. Khokhlova
Sinelshchikov Aleksey Vladimirovich, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor of Information Technologies Department, Astrakhan State University, Astrakhan, Russian Federation, phone: + 7 (927) 282-62-11; e-mail: laex@bk.ru;
Ponomareva Yelena Vladimirovna, Candidate of Physical and Mathematical Sciences, Associate Professor of General Engineering Disciplines and Ground Transportation Department, Astrakhan State Technical University, Astrakhan, Russian Federation, phone: + 7 (927) 566-50-32; e-mail: acmpax@rambler.ru;
Khokhlova Olga Aleksandrovna, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor of General Engineering Disciplines and Ground Transportation Department, Astrakhan State Technical University, Astrakhan, Russian Federation, phone: + 7 (927) 566-50-32; e-mail: hohlova-mps@yandex.ru
The article investigates the issue of enhancing the effectiveness of mechanics education within engineering programs. Traditional methods, relying on lectures, paper-based problems, and limited laboratory work, often fail to provide a deep understanding of the subject due to the abstract nature of concepts, the complexity of models, and the lack of visualization and practical application. The authors argue for the necessity of integrating computer modeling, which serves as a powerful tool to overcome the limitations of traditional teaching. Computer modeling simplifies the visualization of complex mechanical processes, enables the conduction of virtual experiments, and allows for the analysis of how various parameters affect the behavior of systems. Various software tools for modeling in mechanics and their capabilities are examined. Particular attention is paid to the impact of modeling on the quality of education, including improved comprehension, skill development, and increased motivation. In conclusion, the importance of incorporating computer modeling into mechanics education is emphasized to prepare qualified engineers capable of solving complex problems in the context of modern technological development.
Ключевые слова: computer modeling, mechanics, engineering education, learning, visualization, dynamics, kinematics, finite element method, software, virtual experiments, clarity, interactivity, practical skills, learning effectiveness, engineering problems. |
ПРИМЕНЕНИЕ КОМПЬЮТЕРНОГО МОДЕЛИРОВАНИЯ В ИЗУЧЕНИИ МЕХАНИКИ
А. В. Синельщиков, Е. В. Пономарева, О. А. Хохлова
Синельщиков Алексей Владимирович, кандидат технических наук, доцент кафедры информационных технологий, Астраханский государственный университет, г. Астрахань, Российская Федерация, тел.: + 7 (927) 282-62-11; e-mail: laex@bk.ru;
Пономарева Елена Владимировна, кандидат физико-математических наук, доцент кафедры общеинженерных дисциплин и наземного транспорта, Астраханский государственный технический университет, г. Астрахань, Российская Федерация, тел.: + 7 (927) 566-50-32; e-mail: acmpax@rambler.ru;
Хохлова Ольга Александровна, кандидат технических наук, доцент кафедры общеинженерных дисциплин и наземного транспорта, Астраханский государственный технический университет, г. Астрахань, Российская Федерация, тел.: + 7 (927) 566-50-32; e-mail: hohlova-mps@yandex.ru
В статье исследуется вопрос повышения эффективности преподавания механики в инженерных программах. Традиционные методы, основанные на лекциях, бумажных задачах и ограниченных лабораторных работах, часто не обеспечивают глубокое понимание предмета из-за абстрактности понятий, сложности моделей и недостатка визуализации и практического применения. Авторы аргументируют необходимость интеграции компьютерного моделирования, которое служит мощным инструментом для преодоления ограничений традиционного обучения. Компьютерное моделирование упрощает визуализацию сложных механических процессов, позволяет проводить виртуальные эксперименты и анализировать влияние параметров на поведение систем. Рассматриваются различные программные средства для моделирования в механике и их возможности. Особое внимание уделяется влиянию моделирования на качество образования: улучшение понимания, развитие навыков и повышение мотивации. В заключение подчеркивается важность включения компьютерного моделирования в обучение механике для подготовки квалифицированных инженеров, способных решать сложные задачи в условиях современного технологического развития.
Keywords: компьютерное моделирование, механика, инженерное образование, обучение, визуализация, динамика, кинематика, метод конечных элементов, программное обеспечение, виртуальные эксперименты, наглядность, интерактивность, практические навыки, эффективность обучения, инженерные задачи. |